Časté otázky

Časté otázky pri kampaniach

Donio je miesto, kde každý má možnosť jednoducho získať financie na zmenu svojho príbehu alebo na ňu iným prispieť. Zakladateľom vždy odovzdávame 100% získanej sumy.
Naším cieľom je pomáhať naplno všetkým, ktorí to potrebujú. Vytvorenie kampane na Donio je preto bezplatné. Náš chod hradíme z dobrovoľných darov od podporovateľov, nie z provízií od zakladateľov kampaní. Ďakujeme za ne, sú pre nás nielen veľká finančná pomoc, ale i gesto, že to, čo robíme, vám dáva zmysel.
Donio ako jediná slovenská platforma pomáha získať financie na čokoľvek. Či už potrebujete financovať liečbu choroby, podporiť blízky útulok, rozbehnúť komunitnú záhradu alebo komerčný predpredaj produktu, kampaň môžete vytvoriť ako fyzická i právnická osoba.
Pred spustením overujeme identitu každého zakladateľa kampane. Takmer s každým sme v intenzívnom kontakte a pri špeciálnych kategóriách kampane (preplatenie liečby, rekonštrukcie a pod.) si na posúdenie dôveryhodnosti kampane žiadame predloženie potrebných faktúr a dokumentov. Po skončení kampane od zakladateľov kampaní vyžadujeme aktualitu pre podporovateľov, ako boli získané prostriedky využité.
Vždy potrebujeme aspoň váš e-mail, aby sme naň poslali potvrdenie o platbe. Tiež naň budete dostávať informácie o tom, ako sa darí podporenej kampani. Ak ste si vybrali za svoj príspevok aj fyzickú odmenu, potrebujeme aj vaše ostatné kontaktné údaje pre jej odoslanie zakladateľom kampane.
Donio nemôže vystavovať faktúru za váš príspevok na Naštartuj projekt, iba generovať Zmluvu o podpore projektu. Ak pre potreby vášho účtovníctva potrebujete aj faktúru, obráťte sa s touto požiadavkou na zakladateľa projektu.
Zodpovednosť za odosielanie odmien a komunikáciu o nich má zakladateľ kampane. Ak nie je uvedené inak (napr. špecifikované v odmene), zakladateľ má na odoslanie odmien podporovateľom 90 dní. Odmeny nie je možné vyzdvihnúť v kancelárii Donio v Novej Cvernovke.
Vo svojom e-mailovom klientovi sa pozrite do kategórie Ostatné. Alebo skontrolujte priečinok Spam. Ak nie je ani tam, ozvite sa nám na ahoj@donio.sk a spolu to vyriešime.
Ak ste zvolili platbu kartou, mala by sa v prehľade kampane zobraziť hneď po prispení. Ak ste zvolili platbu prevodom, váš príspevok sa pripíše až v momente, keď peniaze prídu na účet. V prípade, že ste odoslali inú čiastku alebo ste nezadali variabilný symbol, musíme váš príspevok manuálne spárovať. To môže trvať aj týždeň.
Ak máte ťažkosti uskutočniť platbu zo zahraničia, môže byť chyba na strane platobnej brány, ktorá špeciálne zahraničné platobné karty neprijíma. Ak zvolíte platbu prevodom, môžete použiť službu Wise, ktorá má výhodnejšie poplatky.
V momente, keď sa ukončenej kampani nepodarila dosiahniť želaná cieľová čiastka, nedosiahla ani prvý kampaňový míľnik (ak pracovala s míľnikmi) alebo nevyzbierala ani 200 eur (ak nebola stanovená cieľová čiastka), váš príspevok do 14 dní vrátime späť na váš účet alebo na platobnú kartu.

Časté otázky zakladateľov

Všeobecné otázky

Donio je miesto, kde každý má možnosť jednoducho získať financie na zmenu svojho príbehu alebo na ňu iným prispieť. Zakladateľom vždy odovzdávame 100% získanej sumy.
Naším cieľom je pomáhať naplno všetkým, ktorí to potrebujú. Náš chod preto hradíme z dobrovoľných darov od vás, podporovateľov, nie z provízií od zakladateľov kampaní.

Donio ako jediná slovenská platforma pomáha získať financie na čokoľvek. Či už potrebujete financovať liečbu choroby, podporiť blízky útulok, rozbehnúť komunitnú záhradu alebo získať peniaze na štúdium v Amerike, Dobročinnú výzvu si môžete založiť ako fyzická i právnická osoba. V ústrety vychádzame mimovládnym a neziskovým organizáciám, ako aj občianskej spoločnosti.

Pre kohokoľvek s dobrým nápadom je tu Naštartuj projekt. Ten je vhodný napríklad pre spisovateľov, návrhárov, umelcov ale aj podnikateľov. V skratke pre všetkých, ktorí by radi naštartovali nový komerčný alebo verejnoprospešný nápad, projekt alebo produkt, ale chýbajú im financie.

Pred spustením

Vytvorenie kampane na Donio je jednoduché a rýchle, dá sa zvládnuť aj za hodinu. Predtým ako sa do toho pustíte, premyslite si či si vyberiete Dobročinnú výzvu alebo Naštartuj projekt, prečo kampaň zakladáte, aká bude cieľová čiastka, či budete pracovať s míľnikmi a či budete ponúkať odmeny. Ak v tom máte jasno, stačí si založiť kampaň na našom webe. Vďaka tomu, že všetko prebieha online, môžete vytvoriť kampaň z pohodlia vášho domova. Pokojne aj zo zahraničia.
Pri Dobročinných výzvach môžete kampaň spustiť aj bez cieľovej sumy. Tieto kampane však v priemere získajú výrazne menej a preto odporúčame cieľovú čiastku vždy vyplniť. Ak sa obávate, že nezískate 100% sumy a vaša energia venovaná príprave kampane vyjde nazmar, odporúčame pracovať s kampaňovými míľnikmi.
Cieľovú sumu delia na niekoľko častí. Je fajn, ak na svoju kampaň chcete vyzbierať 10.000 eur. Skúste sa ale zamyslieť nad tým, či by sa dal realizovať aj pri 2.000 alebo 5.000 eurách. Ak áno, nastavte si ich ako kampaňové míľniky. K cieľovej sume sa možno dostanete tiež, ale vyzbierané prostriedky získate už v prípade, že vyzbierate ten prvý.
Áno, všetky. Kladieme veľký dôraz na spoluprácu s mimovládnymi, neziskovými organizáciami a kampane od občianskej spoločnosti, ktoré si profesne i ľudsky vážime. Sme za každú dobrosť, ak ale cítime, že kampaň nespĺňa naše požiadavky (čo je približne 40% prípadov), môžeme ju zamietnuť alebo vrátiť na doplnenie.
Kampaň buď nie je v súlade s naším `Etickým kódexom` alebo už beží na inej fundraisingovej platforme. Vzhľadom k tomu, že vieme, aké náročné je kampani venovať svoju energiu, súbežné kampane v Pravidlách neumožňujeme.
Najčastejším dôvodom je nedostatočná kvalita dodaných materiálov a textov. Skontrolujte si prosím prípadné preklepy v textovom editore (napr. MS Word), zamerajte sa na rozlíšenie obrázkov a fotiek v pomere 16:10 a napíšte nám jasne, na čo plánujete využiť vyzbierané prostriedky.

Ak od vás máme dostatok kvalitných podkladov, spracujeme ju obvykle do dvoch pracovných dní. Ak je v kampani potrebné niečo upraviť, dostanete od nás spätnú väzbu, ako pokračovať ďalej. V prípade, že je všetko v poriadku, vám kampaň rovno schválime. Pri zakladaní kampane si vyberiete, či bude kampaň aktívna v momente schválenia alebo si ju spustíte sami.

Vo výnimočných situáciách alebo pri veľkom množstve žiadostí sa môže táto doba predĺžiť. Prosíme, rešpektujte bežnú pracovnú dobu, vďaka ktorej sa môžeme vašim kampaniam venovať naplno a kvalitne. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Nečaká. Snažili sme sa ho obmedziť na nevyhnutné minimum. Pre spustenie kampane je potrebné nahrať doklad totožnosti, pre firmy výpis z OR SR, pre mimovládne a neziskové organizácie stanovy právnickej osoby a pre všetkých prvú stranu výpisu z účtu nie staršieho ako 30 dní. V niektorých prípadoch vyžadujeme ďalšiu dokumentáciu, napríklad cenovú kalkuláciu na procedúry alebo pomôcky či rekonštrukčné práce.

Po spustení

Dostanete od nás prístup do administrácie Moje Donio. V nej môžete hneď po zverejnení upravovať texty kampane, pridávať nové odmeny a navyšovať počty existujúcich, upravovať fotografie a odosielať pravidelné aktuality na všetkých vašich podporovateľov. Po dohode s nami vieme upraviť aj cieľovú sumu či míľniky a trvanie kampane. Spustením na Donio vaša kampaň nekončí. Práve naopak. To, či kampaň uspeje, záleží hlavne na starostlivosti, ktorú jej budete venovať vy.
V prvom rade sa zamyslite, kto z vašich existujúcich kontaktov by vám mohol prispieť. Kontaktujte ich e-mailom, SMS správou, cez Messenger, WhatsApp chatom alebo sa o kampani porozprávajte cestou do práce. Ak im informáciu o kampani podáte citlivo, s najväčšou pravdepodobnosťou vás podporia. Ako príklad vám môže slúžiť: *“Ahoj, na Donio som založila kampaň, ktorej cieľom je získať financie na rehabilitáciu pre moju dcéru Evičku, ktoré poisťovňa nehradí. Môžeš sa na to pozrieť a pomôcť príspevkom v cene jednej kávy a koláča alebo zdieľaním? Srdečne ďakujem”*
Určite, zo sociálnych sietí prichádza na vašu kampaň najviac používateľov. Aj keď ste za posledných niekoľko mesiacov nepridali žiadny príspevok, o to urgentnejšie bude vaše zdieľanie. Funguje napríklad obyčajná výzva: ,*,Na Facebooku mám 100 priateľov, ak by každý z vás prispel iba 10 eurami, vyberieme 1.000 eur a pokryjeme celé náklady na môj invalidný vozík. Pomôžete mi príspevkom a zdieľaním? Srdečne ďakujem.”*
Nevešajte hlavu, je to úplne normálne. Preto v tejto fáze využite Facebook skupiny, ktoré slúžia na pomoc ľuďom vo vašom prípade. Sú ich desiatky, stačí iba poriadne hľadať. Okrem Facebooku využite tiež internetové fóra, miestne noviny či dokonca letákovú kampaň. Cena inzercie alebo náklady za tlač letáku sú často oveľa nižšie ako čakáte. A to, čo vám to prinesie, sa vám takmer určite vráti.
Vo všeobecnosti platí, že najlepšia návratnosť reklamy pre komerčné kampane je z Facebooku, Instagramu alebo Google reklám. Ak o tom niečo viete, niekedy aj 10 eur postačí k nakopnutiu vašej kampane. Približne 7 zo 100 návštevníkov vašej kampane ju aj podporí. Takže osloviť by ste mali niekoľko tisíc ľudí. Facebook a Instagram majú najlepšie cielenie. Ak sa na to ale necítite, radšej to zverte do rúk najbližšej marketingovej agentúre. Budú vedieť, čo s tým.
Áno, najefektívnejším je vytipovanie relevantných instagramových influencerov a poprosenie ich o zdieľanie. Nie vždy to zaberie, ale stačí jedno zdieľanie od človeka s 50.000 sledovateľmi a na kampani vám môže pribudnúť aj 10.000 eur.
Najlepšie kampane na našej platforme počas kampane odoslali aj 5–7 aktualít pre svojich podporovateľov. Určite svojím kontaktom pošlite aktualitu, keď prekročíte určitý počet príspevkov, prekročíte významný míľnik, podarí sa vám zaujímavý článok v médiách alebo iný úspech, napríklad: “Spoločne sme získali na komunitnú záhradu už 2.000 eur. Ešte raz toľko a okrem záhonov si v nej budeme môcť aj vybudovať malé zavlažovacie jazierko.” Nikdy nezabudnite na výzvu na konci, aby o kampani povedali podporovatelia svojím priateľom na sociálnych sieťach alebo počas obedňajšej prestávky.
Ak vidíme, že sa pri kampani naozaj snažíte, podporíme ju veľmi radi. Štandardne využívame naše sociálne siete a tiež e-mailing na viac ako 15.000 podporovateov. Marketingovú a mediálnu podporu riešime vždy individuálne tak, aby sme sa v aktivitách dopĺňali.
V prípade, že kampaň získala 100% prvého míľnika alebo dosiahla cieľovú sumu a pri Dobročinných výzvach bez cieľovej sumy minimálne 200 eur, môžete nám napísať na ahoj@donio.sk a prostriedky vám vyplatíme ešte pred jej skončením.
Kampaň je možné nechať bežať tak dlho, ako je potrebné. Ak vidíme, že sa jej dlhodobo nedarí získavať príspevky, spojíme sa s jej zakladateľom a odporučíme mu aktivity na jej podporu. Ak nepomôžu ani tie, odporučíme mu jej ukončenie.

Po skončení

Ešte nie. Svojim podporovateľov nezabudnite odoslať ďakovnú aktualitu, v ktorej im popíšete, na čo plánujete prostriedky využiť. Tiež sa vám ozveme my, pretože vašu totožnosť bude kvôli 297/2008 Z. z. (AML zákon) ešte raz overovať aj platobná inštitúcia. Nebojte sa, je to rýchly proces, v ktorom im iba odfotíte svoj doklad totožnosti a máte hotovo.
Neplatíte. Zhruba 30% kampaní, ktoré na Donio spustíme, minimálnu čiastku pre vyplatenie nakoniec nezískajú. V takomto prípade finančné prostriedky pošleme do 7 dní od ukončenia kampane späť podporovateľom. Vás poprosíme aspoň o stručnú aktualitu v kampani.
Po skončení kampane beží ešte 7-dňová lehota, kedy môžu podporovatelia, ktorí si zvolili platbu prevodom, poslať svoj príspevok. Potom v priebehu pár dní skontrolujeme, či k vašej kampani nie sú žiadne nepriradené príspevky a vyúčtovanie kampane spolu s odoslaním prostriedkov tak môžete očakávať zhruba 10 dní od jej ukončenia.
Áno. Keď vaša kampaň úspešne skončí, pošleme všetkým právnickým osobám prehľadnú tabuľku s identifikačnými údajmi vašich podporovateľov. Podľa Podmienok ho môžete používať na informácie o oprávnenom záujme súvisiacom s kampaňou, nie na iné reklamné oznámenia. Fyzickým osobám/ zakladateľom odporúčame na komunikáciu s podporovateľmi

Odpoveď na túto otázku je zložitejšia, keďže závisí od viacero faktorov. Pre neziskovky a mimovládky v rámci Dobročinných výziev odporúčame naštudovať knihu od našej účtovníčky Šlabikár financií pre neziskovky. Pre fyzické osoby odporúčame spôsob účtovania a zdaňovania príjmov konzultovať s daňovým poradcom.<

Pre komerčné kampane v režime Naštartuj projekt platí rozdelenie na odmeny bez protiplnenia (napr. za odmenu Dobrý pocit alebo čiastku presahujúcu minimálnu čiastku) a odmeny s protiplnením (kde podporovatelia dostávajú od vás nejakú odmenu). Pre prvú skupinu platí, že získané prostriedky prijímate ako dar, pre druhú skupinu platia podmienky rovnako ako pri internetovom predaji či predpredaji.