Dobré tipy pred spustením kampane: Aby váš príbeh upútal

29. 6. 2023

Máte v hlave dobrý nápad na kampaň a neviete sa dočkať, kedy sa konečne pustíte do jej vytvárania? Predtým, než začnete kampaň zakladať, prečítajte si dobré rady, ktoré sme pre vás pripravili, a ktoré sa vám môžu zísť práve v tejto prvej fáze pred samotným založením.

Možno vám to nenapadlo, ale či už ide o dobročinnú výzvu alebo odmenový projekt, úspech celej kampane nezáleží len na tom, ako sa bude po spustení šíriť medzi ľuďmi a ako usilovne ju budete promovať. Jedným z prvých krokov k úspechu je napísať a pripraviť samotnú kampaň tak, aby potenciálnych darcov upútala.

Ako napísať pútavý príbeh

Najprv si skúste predstaviť sami seba v role potenciálneho darcu. Ak by ste na sociálnej sieti alebo v e-maili natrafili na odkaz na kampaň, čím by vás zaujala? Čo by pre vás bolo rozhodujúce v tom, či na kampaň kliknúť a venovať jej pozornosť, alebo ju bez záujmu preskočiť?

Aj pri príprave vlastnej kampane sa snažte napísať váš príbeh tak, aby ľudí zaujal a upútal, a aby sa aj neznámi ľudia dokázali vcítiť do vašej situácie.

1. Zaujímavý nadpis

Pozrite sa trebárs na príklady aktuálne prebiehajúcich dobročinných aj odmenových kampaní. V zozname kampaní vidíte vždy zobrazený len samotný nadpis a titulný obrázok. To platí rovnako aj vtedy, keď sa vaša kampaň objaví na sociálnych sieťach, či ju niekomu odošlete ako odkaz.

Čo z toho vyplýva? Vyberte pre svoju kampaň pútavý nadpis – je to prvá a často jediná možnosť, aby si aj náhodní ľudia vašu kampaň všimli. Najlepší nadpis je taký, ktorý priamo vyzýva k akcii.

Zamyslite sa, čo znie najpútavejšie?

  • Pomoc s vybudovaním nového útulku
  • Náš útulok potrebuje pomoc!
  • Pomôžte nám s vybudovaním nového útulku pre opustené zvieratá
  • Vďaka vám môžeme zachrániť opustené zvieratá!

2. Emotívny príbeh

Šanca, že potenciálny darca prispeje na vašu kampaň, je omnoho vyššia, ak sa do vášho príbehu dokáže vžiť. Okrem vášho okruhu príbuzných či známych sa vaša kampaň môže dostať aj k celkom neznámym ľuďom, ktorí o vás nič nevedia.

Využite text kampane na to, aby ste mu priblížili svoj príbeh. Naberte odvahu a napíšte váš príbeh celý, od začiatku, a nebojte sa vyjadrovať emócie. Cieľom nie je čitateľa emočne vydierať, ale umožniť mu pochopiť vaše rozpoloženie.

Napríklad si porovnajte tieto dve vety:

  • potrebujem zaplatiť rehabilitácie
  • rehabilitácie mi umožnia znovu chodiť a získať opäť slobodu vyjsť si do prírody alebo do mesta

3. Jasné vysvetlenie

Opäť sa skúste vcítiť do kože potenciálneho darcu, ktorý náhodne natrafil na vašu kampaň. Človeka, ktorý sa rozhoduje, či na kampaň venuje svoje financie, určite zaujíma, prečo potrebujete práve stanovenú cieľovú sumu, a na aký účel bude využitá.

Komunikujte transparentne a pokúste sa darcom priblížiť, na čo všetko cieľovú sumu vynaložíte. Pamätajte na to, že darcovia nemusia mať ani základné povedomie o tejto oblasti, a nevedia si predstaviť, čo konkrétny projekt obnáša. Napríklad, 2000 eur na vydanie knihy môže byť pre darcu len fiktívne číslo. Pomôžte mu skonkrétniť ho – prvých 300 eur potrebujete na ilustrácie, 500 eur je potrebných na to, aby kniha prešla redakciou a zalomením, ďalších 500 eur vám zabezpečí jej vytlačenie.

Aj v prípade, že vaša kampaň nemá stanovenú cieľovú sumu, je možné ľuďom priblížiť využitie potrebných peňazí. Ďalším skvelým spôsobom, ako darcu zaangažovať do procesu, je motivovať ho k venovaniu konkrétnej sumy. Nebojte sa neznámeho darcu v texte kampane osloviť. Napríklad:

  • za každých venovaných 25 eur môžeme pre naše dieťa kúpiť jednu dávku liekov
  • ak nám venujete 50 eur, budeme môcť zabezpečiť jednu rehabilitáciu, ktorú naše dieťa potrebuje

Ak si aj napriek tomu s textom kampane neviete rady, pozrite sa na ukončené dobročinné aj odmenové kampane a inšpirujte sa príkladmi iných úspešných kampaní. Potrebujete peniaze na výstavbu útulku? Prečítajte si, ako svoju situáciu komunikovali iné útulky v podobnej situácii. Radi by ste zorganizovali hudobný festival? Porovnajte si, akým spôsobom zaujali darcov kampane zamerané práve na umelecké podujatia. Neznamená to, že máte úspešné kampane kopírovať – vaša situácia je predsa len jedinečná. Možno vás to však pomôže naviesť na správnu cestu.

Oživenie textu fotkami alebo videom

Vizuálny obsah dokáže čitateľa upútať ešte skôr, než samotný text. Pamätajte na to, čo sme spomenuli vyššie: všade v náhľade vašej kampane, či už na sociálnych sieťach alebo na webe v zozname všetkých kampaní sa bude zobrazovať len nadpis a titulný obrázok. Vyberajte preto titulnú fotku dôkladne – dáva vám ďalšiu jedinečnú možnosť zaujať aj darcu, ktorý o vás predtým nikde nepočul.

V kampani máte možnosť použiť viacero fotiek, a dokonca ich aj vložiť do textu. Je to skvelá príležitosť, ako potenciálnym darcom ilustrovať váš príbeh: namiesto čítania dlhého odstavca textu ho rozdeľte obrázkami na niekoľko kratších častí.

Vyberajte obrázky tak, aby zaujali, ale zároveň mali pre vašu kampaň výpovednú hodnotu. Ak potrebujete financie na rehabilitácie či liečby, nebojte sa odfotiť jednotlivé liečebné procedúry, ak je to možné. Ak pripravujete kultúrny program, môžete odfotiť vaše kostýmy či tréningy a nahrávania. Všeobecne platí, že ľudí najviac upútajú fotky, na ktorých sú zobrazené tváre a postavy.

Nikomu nebude prekážať, ak fotky nebudú veľkolepé alebo dokonalo naaranžované – ukazujete predsa darcom váš skutočný život. Avšak dajte si pozor na to, aby boli fotky ostré, nerozmazané, a aby mali dostatočné rozlíšenie. Vašu kampaň si totiž budú ľudia zobrazovať na rôznych zariadeniach, od najmenších mobilov až po veľké počítačové obrazovky.

Čo tak skúsiť video?

Ak ste nad tým doteraz nerozmýšľali, je tu ešte jeden tip: čo tak skúsiť okrem obrázkov kampaň oživiť aj videom?

Tak ako u fotiek, aj pri videu platí, že nemusí byť profesionálne natočené a zostrihané. Niekedy stačí fotky doplniť aj krátkym, úprimným videom, ktoré natočíte sami. Videoobsah je hlavne na sociálnych sieťach veľmi populárny, a je pravdepodobné, že mnohí ľudia si namiesto čítania dlhého textu radšej pozrú krátke video, v ktorom stručne zhrniete obsah vašej kampane. Úprimné emócie a ľudský faktor môžu zavážiť ešte viac než profesionálne spracovanie videa.

S týmito tipmi už pre vás určite nebude vytváranie novej kampane také zložité, ako sa na začiatku mohlo zdať. Poďme na to!

Chcete nám čokoľvek napísať? Na vaše správy sa tešíme na ahoj@donio.sk.

Zdieľať článok