Rady pre zakladateľov Naštartuj projekt

1. Založenie kampane

Najviac práce vás čaká pred samotným spustením kampane – v prvom rade sa musíte rozhodnúť, či je pre vás odmenový crowdfunding to pravé orechové.

V príkladoch sa budeme pri tom odkazovať na knižnú kampaň Tam Hore, kde zakladatelia vyzbierali viac ako 85.000 eur.

Kým sa pustíte do zakladania kampane, zamyslite sa nad nasledujúcimi bodmi:

  1. Všetko si dobre spočítajte

    Napíšte si zoznam všetkých možných výdavkov, ktoré sú s vašou kampaňou spojené, a pripočítajte ich k sume, ktorú na svoju kampaň potrebujete. Nejde iba o náklady na výrobu či produkciu odmien, ale napr. aj o personálne náklady či výdaje na poštovné, balné a marketing.

    Zakladatelia kampane si boli vedomí celkových nákladov súvisiacich s produkciou a tlačou knihy. Odhadli ich na 25.000 eur a rozdelili do prehľadných míľnikov.


  2. Zaujímavý popis kampane robí divy

    Pútavý nadpis (spolu s náhľadovým obrázkom) je základným kameňom toho, ako potenciálneho prispievateľa priviesť na stránku vašej kampane. Snažte sa čo najstručnejšie vyjadriť, o čo ide, a nebojte sa užívateľa nabádať k akcii (napr. podporte, pridajte sa, buďte pri, …)

    Či už potrebujete podporiť existujúci projekt alebo začínate od nuly, vytvorte si svoj osobitý tón komunikácie, ktorý zaujme vašu cieľovú skupinu. Jedine tak sa vám podarí presvedčiť používateľov, aby vašu kampaň podporili.

    Zakladatelia kampane v tomto prípade pracovali so slovíčkom Objav. Zvolili neformálny a ležérny štýl, ku ktorému sa hodí tykanie.


    Text rozdeľte fotografiami alebo videami do niekoľkých častí, aby bol pre čitateľov stráviteľnejší. Ak zvolíte vizuálny obsah, ktorý priamo súvisí s myšlienkou popisovanou v texte, nielenže jej vaši čitatelia lepšie porozumejú, ale tiež si ju aj lepšie zapamätajú. Nebojte sa v textoch vyjadrovať emócie. Čitatelia sa tak lepšie vžijú do vašej situácie.

    A nezabudnite na formátovanie – citácie odlíšte kurzívou, dôležité informácie zvýraznite tučným písmom, výzvu na prispetie môžete dokonca pridať ako tlačidlo.

    Zakladatelia kampane zvolili osvedčený formát nadpis – odstavec – obrázok. Z dát vidíme, že takéto kampane majú vyššiu mieru dočítania do konca.

  3. Atraktívne odmeny

    Je nám jasné, že ponuka odmien môže byť pre niektoré kampane tvrdý oriešok. Ale nevzdávajte sa! Aj s minimálnymi nákladmi môžete vo svojej kampani ponúknuť atraktívne odmeny.

    Nezabudnite tiež na finančnú diverzitu, aby vás mohol podporiť ktokoľvek podľa svojich možností. Odmeny by mali začínať na symbolických 5 eurách a je dobré použiť aspoň jednu odmenu v sume nad 500 eur. Aj keď si ju nikto nekúpi, bude slúžiť ako cenová kotva a iné drahšie odmeny sa budú javiť ako lacnejšie.

    Zaraďte medzi svoje portfólio odmien aj tie symbolické v podobe „Dobrého pocitu“. Môžete tiež spolupracovať s vašimi partnermi, ktorí vám do kampane venujú svoje produkty alebo služby. Zvýšite tak pravdepodobnosť, že každý záujemca o podporu vašej kampane nájde tú „pravú odmenu“ pre seba.

    V prípade kampane Tam hore zvolili autori 200 podpísaných kníh, ktoré sa minuli za 2 dni. Potom pridávali ďalšie knižné balíčky s doručením do Vianoc a keď sa vypredali, ponúkali knihy s doručením vo februári.

    Balíček knihy doplnili drobnosťami (magazín, plagát, vandrovník), pridali aj kombináciu pre kamarátov (duo pack, five pack) a drahšie zážitkové odmeny (túra).

  4. Kvalitné video a fotografie ako pútavý vizuál

    V online prostredí je pútavý vizuál vo vysokom rozlíšení oveľa dôležitejší, než v reálnom svete. Nebojte sa teda experimentovať a prísť s niečím originálnym. Opäť sa zamyslite, čo by pravdepodobne zaujalo vašu cieľovú skupinu a tvorte, tvorte, tvorte!

    Zakladatelia kampane Tam Hore napríklad spravili autentické video z vynášky na horskú chatu, čím dotvorili horskú atmosféru. Video doplnili kolážou fotiek, s ktorými sa vie stotožniť každý (parené buchty, záber na chaty) a pridali prehľadnú grafiku s odmenami pre všetkých prispievateľov.

  5. Premyslite si, ako čo najlepšie využiť kampaňové míľniky

    Míľniky slúžia ako záchytné body, ktorými rozdelíte cieľovú sumu tak, aby bolo jasné, čo za ktoré množstvo financií zaobstaráte.

    Zároveň sú dôvodom, pre ktorý ľudia budú chodiť na stránku kampane opakovane. Vôbec ale neplatí, že kampaniam, ktoré dosiahnu prvý míľnik, začnú prostriedky pribúdať pomalšie. Práve naopak.

    Kampane s premyslenými míľnikmi vyzbierajú v priemere oveľa viac ako tie, ktoré sa spoliehajú len na statický obsah.

    Preto, ak je to čo i len trochu možné, pripravte si aspoň 2–4 kampaňové míľniky. Kampaň sa bude považovať ako úspešná (a tým pádom vám budú vyplatené získané prostriedky) už po dosiahnutí prvého z nich.

    Zakladatelia kampane Tam Hore mali od začiatku pripravených až 5 míľnikov:

    • 7.500 eur – Pokryjeme náklady na tlač polovice kníh
    • 15.000 eur – Autorské čítanie knihy so Samom Marcom
    • 20.000 eur – Krst knihy a beseda priamo na chate
    • 25.000 eur – Pokryjeme všetky náklady spojené s knihou
    • 35.000 eur – Zorganizujeme verejne dostupnú výstavu fotografií

    A v priebehu kampane pridali ešte ďalšie dva.

Ďalšia rada

Všetky rady