Rady pre zakladateľov Dobročinných výziev

2. Pri spustení

Gratulujeme, vaša kampaň je spustená! Je potrebné si ale uvedomiť, že je to len začiatok na ceste za jej úspechom. Bohužiaľ, často sa stretávame s tým, že ľudia venujú množstvo energie vytvoreniu kampane a keď ju spustia, majú dojem, že sa peniaze zázračne prídu samy od seba.

To, či bude kampaň úspešná alebo nie, však záleží najmä na tom, koľko pozornosti jej budete venovať vy osobne. Pripravili sme preto praktické tipy, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v možnostiach propagácie a tak podporia jej úspešnosť.

  1. Zamyslite sa, kto by vám mohol prispieť

    Tieto skupiny potenciálnych darcov majte vždy na pamäti. Sú to cieľové skupiny, ktoré sa o vašej kampani musia dozvedieť. Premýšľajte nad tým, kde sa títo ľudia pohybujú a kde ich môžete o kampani jednoducho informovať.

    Môžu to byť napríklad:

    • vaši najbližší – rodina, širšia rodina, priatelia, známi
    • susedia – môžete ich osloviť letáčikom v miestnej samoobsluhe alebo na úrade
    • ľudia, ktorí majú rovnaký záujem – nájdite tematické skupiny na Facebooku
    • ľudia, ktorí budú mať pochopenie pre vaše problémy, napríklad ak ste rodičom chorého dieťaťa, môžete umiestniť leták do čakárne u pediatra (samozrejme po dohode s lekárom)
  2. Oslovte svojich známych prostredníctvom e-mailu, sms či správy cez messenger

    Do e-mailu vložte text o kampani a pošlite ho spoločne s odkazom priamo na ňu svojim kolegom, blízkym a priateľom. Poproste ich, aby prispeli a váš e-mail poslali ďalej. Požiadať ich môžete aj osobne alebo prostredníctvom telefonátu, sms či messengera. Dôležité je vždy poprosiť nielen o príspevok, ale hlavne aj o zdieľanie kampane.

    Príklad: “Ahoj, na Donio som založila kampaň, ktorej cieľom je získať peniaze na rehabilitácie pre moju dcéru Evičku, ktoré sú finančne náročné a poisťovňa ich nehradí. Mohla by si mi pomôcť prispením v hodnote jednej kávy a koláča alebo aspoň zdieľaním? Ďakujem.”
  3. Využite sociálne siete

    Na Facebooku označte náš profil @Donio Slovensko a zdieľajte kampaň s osobným textom nielen na svojom účte, ale tiež v tematicky zapojených skupinách. Požiadajte, aby príspevok zdieľali aj vaši priatelia a ostatní užívatelia. Pri príspevku na vašom profile nezabudnite nastaviť súkromie tak, aby sa príspevok mohol zobraziť nielen vašim priateľom.

    Príspevky pridávajte v dobe, kedy vaši priatelia trávia na sieťach najviac času. Veľký dosah majú ranné a podvečerné príspevky, a tiež tie, ktoré publikujete v nedeľu večer, kedy sa ľudia vracajú z víkendových výletov.

    Na Instagrame zverejnite fotografiu týkajúcu sa kampane, pridajte osobný text ako na Facebooku, označte @Donio.sk a vymyslite hashtag, ktorý budete používať v priebehu celej kampane spolu s #doniosk. Príspevok zdieľajte aj formou Stories. Môžete ich vymyslieť hneď niekoľko.

    Na Instagrame sa nedajú zdieľať odkazy tak ako na Facebooku, preto je lepšie odkaz na kampaň zmieniť vo svojom popise profilu (tzv. bio) a sledovateľov tam odkázať. Alebo je možné pravidelne pridávať odkaz do InstaStories.

    Využiť môžete aj iné sociálne siete, ako sú LinkedIn, Twitter alebo TikTok. Dôležité je vždy osloviť dostatok ľudí, ktorí vašu kampaň zároveň aj prezdieľajú.

    Príklad dobrej komunikácie si môžete pozrieť napríklad na týchto profiloch:
  4. Facebook skupiny a internetové fóra

    Poznáte Facebook skupiny alebo internetové fóra, združujúce komunitu ľudí, ktorí riešia rovnaké problémy ako vy? Skúste vašu žiadosť o príspevok zdieľať aj tam. Najznámejšie také fórum je na Slovensku napríklad modrykonik.sk.

  5. Letáky

    Vyrobte si jednoduché letáky, ktoré môžete umiestniť na rôznych verejných miestach (nie však do prostriedkov hromadnej dopravy, na to je potrebné špeciálne povolenie), v miestnej samoobsluhe alebo ich vhodíte susedom do schránky (tu taktiež pozor, na schránke nesmie byť uvedené, že si letáky neprajú).

  6. Miestne noviny

    Skúste lokálnu redakciu kontaktovať s prosbou o pomoc pri zdieľaní kampane. Avšak počítajte s tým, že uzávierka vydania je väčšinou až mesiac vopred, preto ich musíte osloviť v dostatočnom predstihu, aby sa termín trvania kampane na webe Donio a termín vydania neminul.

  7. Spoločenské akcie

    Zvážte, či môžete usporiadať alebo sa zúčastniť spoločenskej akcie, ktorá vašu kampaň podporí. Môžu to byť napríklad cyklistické preteky, maturitný ples alebo dobročinný bazár.

Ďalšia rada

Všetky rady

Chcete nám čokoľvek napísať?
Ozvite sa nám na ahoj@donio.sk